نیمارکی، معماری و دکوراسیون داخلی | کابینت نئوکلاسیک، کابینت مدرن، کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، دکوراسیون داخلی

Nimarchy.com کابینت پلی اورتان براق چیست؟

کابینت پلی اورتان براق چیست؟ +20 تصویر پروژه مختلف

0
(0)

کاببنت پلی‌اورتان براق درحال حاضر یکی از پراستفاده‌ترین انواع کابینت‌ها در دکوراسیون داخلی‌های مختلف است؛ در واقع این کابینت بر اساس جنس آن نام‌گذاری شده است. در بسیاری از پروژه های نیمارکی نیز با توجه به نیاز از همین جنس کابینت استفاده شده است؛ پروژه سعادت آباد که تصاویر آن پایین تر هست، یک آشپزخانه با کابینت نئوکلاسیک و رنگ پلی اورتان دارد.

پلی‌اورتان براق یک نوع متریال در ساخت کابینت است که به دلیل ویژگی‌های ساختاری خاصی که دارد می‌توان از آن در تولید سبک‌های مختلف کابینت در مدل‌های بسیار متنوعی استفاده کرد.

بسیاری از افراد این مدل کابینت را اصطلاحا انزو می‌نامند؛ درحالی که اگر از این متریال در تولید کابینت سبک نئوکلاسیک استفاده شود از نظر ظاهری شباهت‌هایی با کابینت برند انزو خواهد داشت.

بسیاری از افراد شناخت کافی از جنس و ویژگی‌های این مدل کابینت ندارند و در تشخیص آن با کابینت پولیشی دچار اشتباه می‌شوند؛ بنابراین در ادامه بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

تصاویر زیر توسط هوش مصنوعی برای کابینت آشپزخانه پلی اورتان تولید شده اند !

جنس و مراحل ساخت کابینت پلی‌اورتان براق

کابینت پلی اورتان از نظر رنگ یا در واقع جلا در سه حالت براق، نیمه براق و مات قابل تولید است که مدل براق محبوبیت و کاربرد بیشتری را دارد؛ جنس بدنه اصلی این مدل کابینت از ام‌دی‌اف است که البته از چوب نیز می‌توان برای تولید آن استفاده کرد.

پس از آماده کردن بدنه اصلی و ایجاد برش‌ها و تراش‌های مورد نظر (بر اساس سبک طراحی کابینت) کابینت توسط رنگ پلی‌اورتان که ترکیبی از رزین و هاردنر (نوعی سخت‌کننده) است رنگ‌آمیزی می‌شود.

رنگ‌آمیزی طی 5 تا 6 مرتبه تکرار می‌شود و پس از هربار خشک شدن رنگ، سطح آن سمباده‌کشی می‌شود تا تمام لکه‌ها، ناهمواری‌ها، خراش‌ها و… برطرف و سطح کار کاملا صیقلی شود.

رنگ پلی‌اورتان در دو مدل پایه آب و پایه روغن وجود دارد که رنگ روغنی از برق و درخشش بیشتری برخوردار است و برای تولید کابینت پلی‌اورتان براق بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرید.

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

سبک مناسب کابینت پلی اورتان براق

کابینت‌های پلی اورتان یکی از منعطف‌ترین متریال‌ها از نظر طراحی کابینت محسوب می‌شوند؛ از این جنس کابینت بر اساس رنگ، ضخامت بدنه اصلی، جلا و… در طراحی کابینت‌هایی به سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

از پلی‌اورتان براق بطور معمول برای تولید کابینت‌هایی در سبک مدرن یا انزو (نئوکلاسیک) استفاده می‌شود؛ بر اساس سبک طراحی کابینت، ضخامت بدنه اصلی یا همان ام‌دی‌اف می‌تواند متغییر باشد.

برای مثال در کابینت‌ پلی‌اورتان براق مدرن باتوجه به اینکه سطح کار اصطلاحا فلت و کابینت‌ها به شکل تخت (بدون پرداخت و منبت‌کاری) تولید می‌شوند معمولا از ام‌دی‌اف با ضخامت متوسط استفاده می‌شود.

درحالی که اگر هدف استفاده از پلی‌اورتان براق تولید کابینت‌های انزو باشد باتوجه به تراش و برش‌های که بر سطح درب‌ها انجام می‌شود از مغزی ام‌دی‌اف با ضخامت 25 میلیمتر استفاده می‌شود.

درهرحال از پلی‌اورتان براق بیشتر برای کابینت‌هایی در سبک مدرن و انزو استفاده شده و جلا و درخشش این نوع پلی‌اورتان باعث می‌شود کابینت‌های تولیدشده با آن از جلوه فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند.

طراحی کابینت پلی‌اورتان براق

طراحی یا پلان کابینت‌های پلی‌اورتان براق به سبک کلی کابینت‌ها، مساحت و مدل آشپزخانه، سبک دکوراسیون داخلی و… بستگی دارد.

برای مثال در سبک مدرن، کابینت‌های پلی‌اورتان براق اغلب به شکل پلان‌هایی یکپارچه و فلت تولید می‌شوند که حداقل تزئینات و جزئیات را بر سطح خود دارند.

در این سبک درب‌ها و کشوها معمولا با دستگیره مخفی طراحی شده و بر اساس سلیقه می‌تواند ایده‌های مدرن و خارج از عرفی در طراحی آن اجرا شود.

در مقابل کابینت‌های پلی‌اورتان براق در سبک انزو از طراحی بر پایه نئوکلاسیک برخوردار هستند؛ تراش‌های مینیمال شامل خطوط تمیز، انحناهای ساده، نقش‌های ظریف قرینه و… بر سطح این مدل کابینت دیده می‌شود.

همچنین پلان کابینت یکپارچگی کمتری دارد و وجود کابینت‌های پنجره‌دار، کشوها و درب‌هایی که برجسته و تفکیک‌شده به نظر می‌رسند، یراق ظریف و تزئینات ریز این سبک را از سادگی سبک مدرن فاصله می‌دهد.

تصاویر زیر مربوط به پروژه نیمارکی در سعادت آباد است

مزایای کابینت پلی ‌اورتان براق

کابنیت‌های پلی اورتان براق نسبت به دیگر متریال‌ها ویژگی‌ها و مزایا خاص خود را دارند که در این مورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان استفاده از ام‌دی‌اف و چوب طبیعی با ضخامت مختلف به عنوان متریال اصلی
  • تنوع رنگی بسیار بالای پوشش پلی‌اورتان
  • درخشش و جلای تمام رنگ‌ها در کابینت پلی‌اورتان براق
  • امکان طراحی کابینت در سبک‌های مختلف با متریال پلی‌اورتان براق
  • دوام و مقاومت این مدل کابینت در برابر، آب، رطوبت، دما، مواد شیمیایی و شوینده، اشعه آفتاب، حشرات جونده، خراش، ضربه، سایش و…
  • ترمیم و تعمیر آسان این مدل کابینت
  • پوشش دادن تمام زوایای کابینت پولی‌اورتان براق با رنگ (پشت، رو و لبه درب‌ها)
  • بازتر جلوه دادن فضای داخلی با وجود درخشش کابینت پلی‌اورتان براق
  • تمیز شدن راحت این مدل کابینت و…

معایب کابینت پلی‌اورتان براق

هر مدل، جنس یا سبک کابینتی در کنار مزایا، معایب خاص خود را نیز دارد و کابینت پلی‌اورتان براق نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ به عنوان معایب این مدل کابینت می‌توان به قیمت آن اشاره کرد که نسبت به برخی متریال‌ها بالاتر است.

ازطرفی به واسطه رنگ کردن چندمرحله‌ای پروسه ساخت کابینت پلی‌اورتان براق به نسبت زمان‌بر است؛ از طرفی لکه دست یا دیگر لکه‌ها بر روی سطح براق این کابینت بیشتر خودنمایی کرده نیاز به نظافت مداوم دارند.

قیمت کابینت پلی اورتان براق

رنج قیمت این مدل کابینت نسبت به برخی از دیگر کابینت‌ها گسترده‌ است چراکه عوامل زیر بر قیمت آن اثرگذار هستند.

  • جنس بدنه اصلی (ام‌دی‌اف یا چوب)
  • ضخامت بدنه
  • میزان تراش، پرداخت، ابزار و منبتی که بر روی کابینت ایجاد می‌شود
  • پیچیدگی پلان کلی کابینت و میزان سختی اجرای آن
  • جنس و نوع متریال مکمل مانند صفحه رویی کابینت، یراق‌آلات، دیوارپوش بین کابینت
  • مدل‌دار یا ساده بودن درب‌های کابینت (وجود کاببنت پنجره‌دار، ویترین، شلف و باکس، تایل و…)

جمع‌بندی

کابینت‌های پلی‌اورتان به واسطه ظاهر لوکس و جلوه خاصی که دارند در چند سال اخیر جزء پرکارترین انواع کابینت در طراحی داخلی بوده‌اند؛ از طرفی پتانسیل این مدل کابینت برای طراحی در سبک‌های مختلف آن را به یک متریال پرکاربرد تبدیل کرده است.

در صورتی که کابینت‌های پلی‌اورتان از متریال مرغوب و طی یک پروسه حرفه‌ای تولید شوند جزء باکیفیت و بادوام‌ترین انواع کابینت‌ها هستند که عمر مفید طولانی دارند.

همچنین شما می‌توانید باتوجه به بودجه خود این مدل کابینت را نیز به شکل اقتصادی تولید کنید (با حذف جزئیات و طراحی کابینت در مدل‌های ساده و کم‌کارتر)

جدیدترین طراحی ها را در اینستاگرام نیمارکی ببینید

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره کلیک کن !

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفر باش که امتیاز میدی !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا