نیمارکی، معماری و دکوراسیون داخلی | کابینت نئوکلاسیک، کابینت مدرن، کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، دکوراسیون داخلی

Nimarchy.com-چگونه-کاغذ-دیواری-را-تمیز-کنیم

بهترین روش های تمیز کردن کاغذدیواری + شوینده های توصیه شده

0
(0)

تمیز کردن کاغذدیواری دغدغه اغلب افرادی است که جهت کاور کردن دیوار محیط‌های مسکونی، اداری و یا تجاری خود این روکش را انتخاب کرده‌اند.

برخلاف تصور عموم، تمیز کردن این پوشش چندان هم کار ساده‌ای نیست و اگر به درستی انجام نشود؛ قطعاً کیفیت و یا زیبایی ظاهری کاغذدیواری آسیب می‌بیند.

لذا بهتر است جهت انتخاب روش صحیح تمیز کردن، ابتدا از قابلیت شستشو یا عدم شستشوی کاغذدیواری مطلع شوید؛ زیرا این کاورها در برخی نمونه‌ها قابلیت خیس شدن حتی به روش‌های غیرمستقیم و جزئی را هم ندارند.

مشخصاتی از قبیل: جنس، بافت، ضخامت و حتی رنگ کاغذدیواری شرایط تمیز کردن مختلفی را ایجاب می‌کنند؛ لذا بهتر است برحسب نوع این کاورها روش و شوینده مناسب تمیزکردن هر یک را بکار ببرید.

اگر برای انتخاب کاغذدیواری مناسب برای محیط مدنظر خود، دچار مشکل شده‌اید، با کمک راهنمای انتخاب کاغذدیواری مناسب می‌توانید به راحتی بهترین و مناسب‌ترین کاغذدیواری را انتخاب کنید.

Nimarchy.com-کاغذدیواری ضدآب

انواع شوینده مخصوص کاغذ دیواری

با توجه به اینکه کاغذدیواری بخش اعظم محیط داخلی یک فضا را به خود اختصاص می‌دهد؛ لذا برحسب نوع و شرایط محیطی در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار می‌گیرد و انتخاب شوینده مخصوص با هر نوع آلودگی حایز اهمیت است.

  • شوینده ضد لکه: این نوع از شوینده دارای ترکیبات و آنزیم‌هایی است که به سرعت انواع لکه‌های ناشی از مواد مختلف را تجزیه کرده و مواد شیمیایی موجود در آن هر لکه‌ای را در خود حل و پاک می‌کند.
  • شوینده ضد باکتری: ممکن است کاغذدیواری در معرض آلودگی‌های باکتریایی و فعال باشد؛ لذا این نوع شوینده حاوی الکل و‌ مواد آنتی‌باکتریال جهت ضدعفونی و تمیز کردن آلودگی از سطح کاغذدیواری است.
  • شوینده خنثی کننده: یک گزینه عالی و اثر بخش جهت حذف آلودگی و از بین بردن تمامی لکه‌ها،  شوینده‌ خنثی‌کننده است؛ این نمونه‌ برای انواع کاغذ‌دیواری حساس و قابل خراش انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.
  • شوینده طبیعی: در صورتی که آلودگی‌ها جزئی بوده و یا شوینده مخصوصی در دسترس ندارید؛ برخی مواد پاک‌کننده طبیعی مانند سرکه سفید یا محلول‌های رقیق با PH ضعیف مثل آب و مایع شوینده مناسب هستند.

توصیه: بهتر است پیش از استفاده هر نوع شوینده دستورالعمل آن را به خوبی مطالعه کنید؛ سپس روش تست شوینده را روی قسمت کوچک و پنهانی از کاغذدیواری انجام دهید؛ تا مطمئن شوید که شوینده به خوبی عمل کرده و به بافت و ظاهر کاغذدیواری آسیب نمی‌رساند.

Nimarchy.com-تمیز کردن کاغذدیواری اتاق خواب

ترفندهای پاک کردن کاغذ‌دیواری

همانطور که پیش از این اشاره شد کاغذدیواری از لحاظ مشخصات ساختاری و حتی ظاهری انواع مختلفی دارد؛ لذا اگر در طراحی دیوارها از نمونه‌های مختلف این کاور استفاده کرده‌اید سعی کنید روش تمیز کردن هر قسمت را با مواد شوینده و‌ تکنیک مناسب انجام دهید.

  • استفاده از آب و صابون به صورت یک محلول رقیق مناسب است؛ لذا یک حوله تمیز را به این شوینده آغشته کنید و به آرامی سطح کاغذدیواری را پاک کنید.
  • حوله‌ای نرم را با الکل خیس کرده و روی محل مورد نظر بکشید؛ الکل تا حد زیادی لکه‌زدایی و ضدعفونی کاغذدیواری را انجام می‌دهد.
  • لکه‌های روغنی و چرب نیز به کمک پارچه نخی، محلول آب و سرکه سفید پاک می‌شوند؛ در انتها سطح کاغذ‌دیواری را با پارچه تمیز و خشک نم‌ گیری کنید.
  • استفاده از بخارشور نیز روشی مناسب برای نظافت کاغذ‌دیواری است؛ پاک کردن لکه‌های دست و لکه‌های زغالی با بخارشور به خوبی انجام می‌شود.
  • خطوط مداد که دغدغه خانواده‌های بچه دار است را با مسواک و مقدار کمی خمیر دندان به آرامی ساییده و سپس با یک دستمال نخی و مرطوب  پاک کنید.
  • لکه‌های جوهری و خودکار نیز با الکل صنعتی پاک می‌شوند؛ لذا یک حوله نرم و تمیز را به مقدار کمی الکل آغشته کنید و روی رد خودکار بکشید تا پاک شود.

دقت کنید که انجام هر یک از این ترفندها باید برحسب نمونه کاغذدیواری انجام شوند و ممکن است نتیجه از نوعی به نوع دیگر متفاوت باشد؛ پس در انتخاب و انجام هر مورد روش تست را فراموش نکنید.

Nimarchy.com-روش های تمیز کردن کاغذ دیواری

تشخیص کاغذ دیواری قابل شستشو

فارغ از تفاوت‌های ظاهری، کاغذدیواری‌ها را برحسب مشخصات ساختاری نیز به دو دسته قابل شستشو و غیرقابل شستشو تقسیم می‌کنند؛ شناخت این ویژگی‌ها در انتخاب روش نظافت و نوع شوینده مناسب هر یک کمک می‌کند.

کاغذدیواری قابل شستشو وزن و ضخامت بیشتری داشته و سطح رویی آن را لایه‌ای از مواد نانو به صورت روکشی پلاستیکی از وینیل تشکیل می‌دهد؛ لذا این روکش تا حد زیادی از جذب آب جلوگیری می‌کند.

نمونه‌های قابل شستشو به راحتی و با مواد شوینده مخصوص و‌ ملایم پاک می‌شوند؛ اما نمونه‌های غیرقابل شستشو نسبت به آب، شوینده‌ها و بسیاری از تکنیک‌ها حساس بوده و دچار آسیب می‌شوند.

بهتر است نمونه‌های غیرقابل شستشو را طی بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نظافت کنید تا از تجمع گرد وغبار و احتمال جذب بیشتر ذرات چربی روی آن‌ها جلوگیری شود.

Nimarchy.com-تمیز کردن کاغذ دیواری آشپزخانه

تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

در خصوص تمیز کردن نمونه‌های غیرقابل شستشوی کاغذدیواری لازم است دقت و حساسیت بیشتری را صرف کنید؛ تا از کیفیت، طول عمر، حفظ ظاهر و ماندگاری این دیوارپوش‌ها در بلند مدت بهره‌مند شوید.

  1. استفاده از محلول‌های خشک‌کننده که به صورت اسپری موجود هستند؛ که با پاشیدن روی دیوار و استفاده از حوله نرم و تمیز می‌توانید هر نوع لکه و آلودگی را از سطح کاغذ دیواری غیرقابل شستشو پاک کنید.
  2. اسفنج مرطوب روش مناسب دیگری برای پاک کردن گردوغبار و آلودگی از سطح کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است؛ البته پیش از استفاده تمام آب اسفنج را گرفته و تنها به صورت نمدار روی دیوار بکشید.
  3. برخی از پاک‌کننده‌های ملایمی که حتی به طور جزئی نیاز به آبکشی ندارند نیز روش مناسبی بوده و کافی است مقدار کمی از این پاک‌کننده‌ها را با دستمال نخی روی محل مورد نظر بکشید.
  4. ترکیبات رقیق و حلال‌های خانگی که به صورت ملایم و در زمان کوتاه روی سطح کاغذدیواری بکشید نیز مناسب بوده و برای این روش تجربه و مهارت لازم نیاز است.
  5. در صورت دسترسی نیز می‌توانید شوینده‌های مخصوص کاغذدیواری غیرقابل شستشو را تهیه کنید و با رعایت دستورالعمل استفاده نمایید.

به طور کلی تمیز کردن کاغذدیواری با وجود شناخت از قابل شستشو یا غیرقابل شستشو بودن این روکش‌ها نیز نیازمند توجه به مشخصات ساختاری و ظاهری آن‌ها است.

دقت کنید که انتخاب نوع شوینده و روش نظافت باید مطابق با بافت و حتی رنگ و ظاهر کاغذدیواری انجام شود؛ تا از ساییدگی، خراش، فرسودگی، تغییر رنگ، تورم، حباب زدگی، چروک، پارگی و دیگر آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

Nimarchy.com-تمیز کردن کاغذ دیواری

نیمارکی را در اینستاگرام هم دنبال کنید

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره کلیک کن !

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفر باش که امتیاز میدی !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا