نیمارکی، معماری و دکوراسیون داخلی | کابینت نئوکلاسیک، کابینت مدرن، کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، دکوراسیون داخلی

Nimarchy.com-تفاوت-سبک-مدرن-و-نئوکلاسیک

تفاوت سبک مدرن و نئوکلاسیک در طراحی داخلی

5
(1)

در میان سبک‌های بسیار متنوعی که در مورد طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد مانند سبک روستیک، سبک معاصر، سبک کلاسیک و…، سبک‌ مدرن و سبک نئوکلاسیک بسیار پرطرفدار هستند، در چندسال اخیر به شدت مورد استفاده بوده‌اند و ممکن است تشخیص تفاوت سبک مدرن و نئوکلاسیک کار هرکسی نباشد.

در عین حال با وجود برخی نقاط مشترک و شباهت‌ها، این دو سبک دارای تفاوت‌های مشهود و اساسی هستند.

باتوجه به محبوبیت این دو سبک و اهمیت درک تفاوت میان سبک مدرن و نئوکلاسیک قصد داریم در ادامه هردو سبک را معرفی کرده و به تفاوت‌های اصلی آن‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

Nimarchy.com-سبک-مدرن-و-نئوکلاسیک

سبک مدرن در طراحی داخلی

سبک مدرن در هنر طراحی داخلی بر پایه اصولی مانند کم‌حجمی، سادگی، استفاده از مصالح مدرن، تکنولوژی‌های روز، کارایی محیط و… می‌باشد.

در این سبک فضاها باز و ارگونمیک هستند و از در هر عنصری خطوط راست، اشکال هندسی ساده، رنگ‌های خنثی و هماهنگ، الگوهای ابتدایی، حداقل طرح و نقش و… استفاده می‌شود.

در سبک مدرن تلاش بر سادگی بوده و جزئیات کارشده چندانی وجود ندارد. در این سبک بیشتر از مصالحی مدرن و با فرآوری نسبت به مصالح طبیعی و کارشده استفاده می‌شود.

المان‌هایی مانند پرده، مبلمان، میز، وسایل تزئینی، رویه‌ها و… در سبک مدرن با طرح خلوت، انحنا و برش‌های ساده، ترکیب رنگ خنثی و نیمه تیره با ظاهری ساده، کاربردی و راحت انتخاب می‌شوند.

Nimarchy.com-دکور-داخلی-مدرن-لاکچری

سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی

سبک نئوکلاسیک را می‌توان سبکی بر پایه طراحی کلاسیک و قدیمی دانست که به ظرافت تمام با سبک مدرن تلفیق پیدا کرده است. بنابراین در این سبک نه خلوتی و سردی سبک مدرن و نه تجمل و سنگینی سبک کلاسیک را نمی‌بینید.

در این سبک جزئیات بیشتری وجود دارد اما این جزئیات به عمق و پرکاری سبک کلاسیک نیستند؛ طرح‌های هندسی، انحناهای ظریف، نقوش ساده، الگوهای هنری و… در این سبک، بر روی المان‌ها و متریال مختلف قابل مشاهده است.

رنگ‌های روغنی و نسبتا گرم، برجسته‌سازی‌های جذاب، ستون‌ها و سرستون‌های کارشده، پارچه‌های اصیل و عناصر دست‌ساز، تزئینات ظریف و المان‌هایی با حس کلاسیک از شاخص‌های این سبک هستند؛ در ادامه به برخی از تفاوت‌های سبک مدرن و نئوکلاسیک اشاره خواهیم کرد:

Nimarchy.com-پذیرایی-به-سبک-نئوکلاسیک

1. مصالح

در سبک مدرن غالبا از مصالح فرآوری‌شده، مصنوعی یا نوین مانند انواع فلزات، سنگ و چوب‌های مصنوعی، شیشه، پلاستیک‌های مخصوص و… استفاده می‌شود؛ این در حالی است که در سبک نئوکلاسیک مصالح طبیعی و متریال اصیل مانند چوب، سنگ اصل، پارچه‌های ابریشمی و… کاربرد بیشتری دارند.

Nimarchy.com-سبک-نئوکلاسیک-در-طراحی-داخلی

2. رنگ‌ها

درمبحث تشخیص تفاوت سبک مدرن و نئوکلاسیک در زمینه ی رنگ، در سبک مدرن استفاده از رنگ‌های سرد، خنثی، نوآورانه و بطور کل پالت رنگی نود و نیمه‌تره (کرمی، استخوانی، مشکی، سفید، طوسی و…) بسیار بیشتر است. در سبک نئوکلاسیک شاهد رنگ‌های زنده‌تر، اصیل‌تر، اشرافی‌تر و غنی‌تری مانند قهوه‌ای، بژ، سبز، سورمه‌ای، نسکافه‌ای و… هستیم.

Nimarchy.com-رنگ-در-سبک-نئوکلاسیک

3. خطوط، الگو، نقش و طرح‌ها

در سبک مدرن در المان‌های مختلف ازجمله دیوارها، کابینت‌ها، مبل‌ها، پرده‌ها، سرامیک و کاشی‌ها، دکوراتیوها و… خطوط راست، طرح‌های هندسی ساده و مورب بیشتر به چشم می‌خورد.

طرح و نقش‌های روی وسایل و متریال‌های مختلف عموما از الگوهای بسیار ابتدایی و جزئی می‌باشد و در هیچ یک از المان‌ها نقش‌هایی با الگوی پیچیده، طرح کلاسیک و نقش مجلل و سنگین را نمی‌بینید.

این در حالی است که در سبک نئوکلاسیک بر خلاف سبک مدرن، عموما شاهد خطوط و انحناهای بیشتر، طرح‌های شلوغ‌تر، الگوهای کلاسیک‌تر و طرح‌های هنری‌تر و پرکارتر بر روی المان‌های مختلف ازجمله، پارچه‌ها، سنگ‌ها، چوب‌ها و… هستیم.

Nimarchy.com-دیزاین-داخلی-مدرن

4. جزئیات

در سبک مدرن، تلاش بر حذف گزینه‌های اضافی و به حداقل رساندن خصوصیات المان‌هاست؛ هر المانی را که مشاهده کنید در ساده‌ترین و کاربردی‌ترین حالت خود است و تمرکز بر روی کارایی، راحتی و سادگی ظاهری عناصر مختلف می‌باشد.

در مقابل، سبک نئوکلاسیک تمرکز و تلاش بیشتری در نمایش جزئیات دارد. شما در این سبک ظرافت و پیچیدگی هنری بیشتری را در متریال و المان‌های مختلف می‌بینید؛ در چینش کلی این سبک جزئیات و تزئینات غیرکاربردی با هدف زیباشناختی، بیشتر به چشم می‌خورد.

Nimarchy.com-دکور-آشپزخانه-مدرن

5. الهام‌بخشی

سبک مدرن با الهام از زندگی معاصر و تکنولوژی‌های روز و کاراییست. در این سبک زندگی مدرن و ماشینی امروزی را بیشتر احساس می‌کنید. در مقابل، سبک نئوکلاسیک دارای رویکردی هنریست و از هنر و سبک‌های هنری دوره‌های یونان و روم باستان الهام گرفته است.

Nimarchy.com-آشپزخانه-سبک-نئوکلاسیک

6. احساس و هدف

هدف طراحی داخلی در سبک مدرن ایجاد فضایی کاربرد، آزاد و راحت است. در این سبک اکثر المان‌ها منعکس‌کننده کاربرد خود هستند و اگر المانی هدف یا کاربرد خاصی نداشته باشد قابل حذف شدن است.

سبک مدرن احساس تمرکز، مدرنیته، نظم و آرامش را انتقال می‌دهد. ازاین‌رو این سبک برای افرادی که دوست‌دار سادگی، خطوط و الگوی متقارن، تمیزی و راحتی هستند مناسب است.

در مقابل هدف از طراحی داخلی سبک نئوکلاسیک به رخ‌ کشیدن شکوه، بعد زیبایی‌شناختی عناصر مختلف، تعادل و توازن المان‌ها از نظر، الگو، رنگ، طرح و نقش، تمرکز بر جزئیات و ایجاد فضایی باشکوه، باطراوت و روح‌بخش است.

با قرارگیری در فضایی به سبک نئوکلاسیک احساس گرما، نوستالژی، اعتماد، ارزش‌های اصیل، شکوه و… در شما ایجاد شده و تداعی‌کننده بناهای مجلل و دکورهای سنتی و روح‌انگیز است.

Nimarchy.com-پذیرایی-سبک-مدرن

7. فضاسازی

در سبک مدرن شما حجم بیشتری از فضا را به شکل آزاد می‌بینید و اصراری به پر کردن تمام فضا با وسایل غیرضروری یا المان‌های تزئینی نیست به همین دلیل فضا خلوت‌ و ساده جلوه می‌کند.

در سبک نئوکلاسیک حضور المان‌های تزئینی، دکوراتیو‌ها و آثاری که تنها جنبه زیباشناختی و هنری دارند بسیار پررنگ‌تر است. بنابراین در این سبک معمولا پیش می‌آید که فضا یا کنجی را پیدا کنید که به حال خود رها شده و خالی باشد.

Nimarchy.com-سبک-نئوکلاسیکال

اگر مایل هستید که دکوراسیون منزل و آشپزخانه ی خود را به مورد علاقه ی خود مانند سبک مدرن، سبک نئوکلاسیک و … طراحی کنید، متخصصان نیمارکی شما را به طور کامل در زمینه ی طراحی داخلی متناسب و شخصی سازی شده راهنمایی خواهند کرد.

جمع‌بندی

تفاوت سبک مدرن و نئوکلاسیک بسیار است. این تفاوت طرح، نقش مدل، رنگ و الگوی تمام المان‌ها مانند کابینت، مبلمان، فرش‌ها، پرده‌ها، رویه‌ها، دکوراتیو، وسایل و… را شامل می‌شود.

بطور کل اگر فردی هستید که نسبت به المان‌ها، الگوها، طرح‌ها، نقش‌ها، رنگ‌ها و چیدمان‌هایی که احساس گرمای بیشتر، هنری‌تر، فاخرتر و نوستالژی‌تر دارید سبک نئوکلاسیک می‌تواند برای شما گزینه مناسب‌تری باشد.

اگر فردی حساس نسبت به تقارن، تمیزی، نظم محیطی، طالب سادگی و به دنبال کاربردی بودن وسایل و فضای داخلی هستید بهتر است به فکر طراحی داخلی به سبک مدرن باشید.

جدیدترین مدل های کابینت را در اینستاگرام نیمارکی ببینید

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره کلیک کن !

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

اولین نفر باش که امتیاز میدی !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا