نیمارکی، معماری و دکوراسیون داخلی | کابینت نئوکلاسیک، کابینت مدرن، کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، دکوراسیون داخلی

Nimarchy.com--سبک‌-مونوکروم-خاص

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

0
(0)

از نظر لغوی  “مونو” به معنای یک و “کروم” به معنای رنگ می‌باشد. بنابراین اصطلاح مونوکروم به معنای یک‌رنگ است و در معماری و هنر طراحی نیز زمانی که سعی می‌شود از یک رنگ یا یک تناژ رنگ استفاده شود، اصطلاحا به آن سبک مونوکروم گفته می‌شود.

در چندسال اخیر سبک مونوکروم با جلوه خاص و منحصربه‌فرد خود به یکی از سبک‌های دکوراسیون داخلی محبوب خصوصا در بین قشر جوان تبدیل شده است. شاید تصور یک اتاق تمام بنفش یا سبز چندان جالب به نظر نرسد اما این الگو در طراحی داخلی جلوه خاص خود را پیدا می‌کند.

سبک مونوکروم بر اساس استفاده از یک رنگ اصلی یا گروهی از رنگ‌های مشابه است اما با تمرکز بر الگوها و طرح‌ها و بافت‌ها تلاش دارد تا تنالیته رنگی لازم را ایجاد کند.

Nimarchy.com--آشپزخانه-مونوکروم

اگر به دنبال سبک های ساده و یا مشابه سبک مونوکروم هستید، می‌توانید از سبک مدرن، سبک مینیمال، سبک معاصر و … دیدن کنید.

 دکوراسیون سبک مونوکروم

زمانی که شما یک فضای داخلی را که تمام با رنگ کرم، سبز یا غیره کار شده است تصور کنید چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. اما سبک مونوکروم با رعایت یکسری نکته و اصول طیف، تناژ یا تنالیته مختلفی از یک رنگ اصلی را در فضا ایجاد می‌کند. این تناژها در مجموع توازن بی‌نظیری باهم ایجاد می‌کنند.

در این سبک تلاش می‌شود که یک طیف رنگی خاص از یک رنگ اصلی از طریق فاکتورهای مختلف ایجاد شود. در این سبک عناصری مانند دیوارها، پرده‌ها و قالی‌ها، مبلمان، المان‌های تزئینی و حتی نورپردازی از یک یا چند رنگ محدود و مشابه انتخاب می‌شوند.

این سبک احساس سادگی، هماهنگی و آرامش بخصوصی را ایجاد می‌کند چراکه شما طیفی از یک رنگ را در شدت‌های مختلف و بر روی متریال متفاوتی شاهد هستید. معمولا این رنگ‌ها، رنگ‌هایی نتیجه گرفته‌شده از طبیعت مانند سیاه آهک، بژ شن، خاکستری سنگ، سفید یخ و… هستند.

Nimarchy.com--استایل-مونوکروم-سفید

نکات مهم در طراحی دکوراسیون سبک مونوکروم

از آنجایی که در سبک مونوکروم از یک رنگ یا طیف محدودی از رنگ‌ها استفاده می‌شود. بنابراین رعایت یکسری نکات در این سبک اهمیت ویژه‌ای دارد تا فضا از نظر بصری پذیرا و چشم‌نواز باشد. بنابراین در طراحی داخلی به سبک مونوکروم باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

تنوع بافت و مواد:

در سبک مونوکروم از وسایل و تجهیزاتی با متریال مختلف مانند چوب، سنگ، فلز، پارچه و… استفاده می‌شود. ازطرفی این متریال‌ها در بافت‌‌های متنوعی بکار می‌روند، بطور مثال پارچه‌ها می‌توانند چرمی یا از الیاف پنبه‌ باشند. این تنوع مواد و متریال سبب می‌شود رنگ اصلی در هر جنسی یک تناژ خاص را به نمایش بگذارد.

Nimarchy.com--سبک-مونوکروماتیک

تنوع و ترکیب الگوها:

در سبک مونوکروم شما می‌توانید ترکیبی از چند الگوی متناسب و ساده را در فضا بکار ببرید تا تنوع بصری لازم ایجاد شود. الگوهای خطی ساده، طرح‌های چاپی ساده، چاپ‌های گیاهی، الگوهای بافتنی و… در المان‌هایی مانند پرده‌ها، مبل‌ها، دیوارها و…

نورپردازی:

در این سبک نورپردازی تاثیر بسزایی در چشم‌نوازی فضا دارد. از طریق تنظیم نور طبیعی یا نورپردازی در نقاط استراتژیک می‌توانید سایه‌روشن لازم را در رنگ محیط ایجاد کنید و به فضا عمق و حجم ببخشید.

Nimarchy.com-سبک-مونوکروم-در-معماری-داخلی

انتخاب رنگ اصلی:

انتخاب رنگ اصلی در سبک مونوکروم بسیار مهم است و برخلاف تصور عموم کرم تنها رنگ مناسب این سبک نیست. شما می‌توانید از رنگ‌هایی مانند سفید، سبز، مشکی، خاکستری، قهوه‌ای و… استفاده کنید.

المان های تزئینی:

در این سبک می‌توانید با استفاده از لوازم جانبی و المان‌های تزئینی مربوط مانند گلدان‌ها، مجسمه‌ها، تابلوها، صندلی‌ها، پارچه‌های رویه و… جذابیت و تنوع بصری بیشتری به فضا ببخشید.

توازن و هماهنگی:

باتوجه به غالب بودن رنگ، در سبک مونوکروم توجه به توازن و هماهنگی میان الگوها، رنگ‌ها، تزئینات و جزئیات توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ در این سبک همه چیز ازجمله دیوارها، پنجره‌ها، نورپردازی، الگوی پارچه‌ها، طرح مبلمان و وسایل و… همگی باید در یک توازن و هماهنگی خاص با یکدیگر باشند.

Nimarchy.com--سبک‌-مونوکروم-مشکی

اگر ازاین سبک برای معماری داخلی خوشتان آمده و دوست دارید یک دکوراسیون داخلی شیک طبق سبک مونوکروم برای خودتان داشته باشید، متخصصان نیمارکی به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد.

سبک مونوکروم مناسب چه فضایی است؟

مونوکروم سبکی آرام، ساده، خاص و منحصربه‌فرد است و اگر به فضاهای ساده، صمیمی، مرتب، تمیز و با طراوت علاقه‌مند هستید این سبک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بطور متعارف این سبک گزینه مناسبی برای خانه‌های مجردی، خانه زوج‌های جوان، سوییت‌های دنج و نقلی، دفاتر کاری خاص، اتاق کار و بطور کل فضایی که از نظر حسی قصد دارد از هیاهو و تنش به دور باشد است.

Nimarchy.com-استایل-مونوکروم

مدرن ترین طرح های کابینت را در اینستاگرام نیمارکی ببینید

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره کلیک کن !

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفر باش که امتیاز میدی !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا