نیمارکی، معماری و دکوراسیون داخلی | کابینت نئوکلاسیک، کابینت مدرن، کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، دکوراسیون داخلی

Nimarchy.com - مهم‌ترین مزایا و معایب کابینت پلی اورتان+ 15 مدل جدید

مهم‌ترین مزایا و معایب کابینت پلی اورتان+ 15 مدل جدید

2
(1)

مهم‌ترین مزایا و معایب کابینت پلی اورتان که در سال‌های اخیربسیار محبوب شده اند، چیست؟ کابینت‌های پلی اورتان با داشتن ویژگی‌های خاص خود توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را میان مدل‌های مختلف کابینت به دست بیاورند. و خب اینکه امروزه جزء محبوب‌ترین انواع کابینت هستند بی علت هم نیست !

همانطور که می‌دانید هر مدل یا سبک کابینتی از نظر جنس، ویژگی‌های ساختاری، کیفیت، ظاهر، مدل و… مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ کابینت‌ پلی اورتان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

کابینت‌های پلی‌اورتان از ویژگی‌های ساختاری و ظاهری خاص خود برخوردار هستند. ویژگی هایی که در مجموع باعث می‌شود این مدل کابینت یک‌سری نکات مثبت و کمی هم منفی داشته باشد.

آنچه مسلم است مزایای این مدل کابینت بسیار پررنگ‌تر، بیشتر و مهم‌تر هستند و همین مسئله باعث پرطرفدار بودن آن شده‌ است. درهرحال در ادامه به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

از آنجایی که بسیاری از افراد در تشخیص این مدل کابینت با برخی از دیگر مدل‌ها دچار اشتباه می‌شوند سعی کرده‌ایم مطالب زیر را به شکلی شرح دهیم که با مطالعه آن با ویژگی‌های کابینت پلی اورتان نیز آشنا شوید.

مهم‌ترین مزایای کابینت پلی اورتان چیست؟

استحکام بدنه

جنس بدنه اصلی کابینت پلی‌اورتان را معمولا از ام‌دی‌اف مقاوم تولید می‌کنند که باتوجه به سبک کابینت ضخامت mdf می‌تواند حتی بیشتر از 25 میلمیتر باشد. ازاین‌رو این مدل کابینت در برابر ضربه، فشار و… استحکام بالایی دارند.

مقاومت محیطی

همانطور که می‌دانید روکش این مدل کابینت از نوعی رنگ دو جزئی به نام پلی اورتان است که طی 5 تا 6 مرتبه روی ام‌دی‌اف پاشیده می‌شود. این رنگ مقاوم بالایی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، مواد روغنی و نفتی، مواد شوینده و شیمیایی، خراش، سایش، تغییرات دمایی، قارچ و… دارد.

تنوع حالت رنگ روکش

رنگ پلی‌اورتانی که به عنوان پوشش نهایی روی سطح ام‌دی‌اف کشیده می‌شود از نظر جلا در سه حالت مات، براق و نیمه براق وجود دارد. این تنوع جلا در کنار ضخامت مختلف بدنه اصلی باعث می‌شود کابینت پلی‌اورتان بتواند سلیقه‌ و سبک‌های مختلف را پوشش دهد.

طراحی در سبک‌های مختلف

بسیاری از متریال‌ها تنها در یک سبک کابینت قابل استفاده هستند و اجرای دیگر مدل‌ها با آن ممکن یا ایده‌آل نیست. این درحالی است که متریال پلی اورتان را در هر سه سبک کابینت مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک می‌توان بکار برد.

البته باید در نظر داشته باشید که برای هریک از سبک‌های فوق باید از پلی اورتانی که از نظر ضخامت، رنگ و جلا تناسب داشته باشد استفاده کرد. برای مثال در سبک انزو (نئوکلاسیک) عموما از پلی‌اورتان سفید براق یا نیمه‌براق با ضخامت 25 میلیمتر استفاده می‌شود.

قابل شست‌وشو

پوشش پلی‌اورتان نسبت به نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارد از این رو می‌توان این مدل کابینت را آب‌وهوای مرطوب اجرا کرد یا با اسپری کردن آب شست. البته بهتر است جهت حفظ کیفیت از دستمال نمدار و شوینده مخصوص کابینت برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

نظافت راحت

سطح این مدل کابینت به واسطه پوشش صاف و یکدستی که دارد به راحتی تمیز می‌شود و می‌توان انواع لکه، غبار و آلودگی را از سطح آن پاک کرد.

تنوع در طراحی

کابینت‌های پلی اورتان در هر سبکی که اجرا شوند پتانسیل بالایی در طراحی خلاقانه و متنوع دارند. این مدل کابینت را می‌توان باتوجه سلیقه، دکوراسیون، متراژ و پلان فضای داخلی در مدل‌های مختلفی همراه با ویترین، باکس‌ و شلف، طبقه و استند، پنجره، جزیره و… طراحی کرد.

استفاده بهینه از فضا و یونیت

کابنیت‌های پلی اورتان جزء کابینت‌های هستند که در انواع مدل آشپزخانه ال، یو، مستطیلی و… قابل اجرا بوده و می‌توان در طراحی آن از فضای داخلی استفاده بهینه‌ای داشت.

ازطرفی این مدل کابینت بسیار جادار است و یونیت یا فضای داخلی آن را می‌توان به شکلی طراحی کرد که بیشترین حجم وسیله و مواد را در خود جا دهد.

تنوع رنگ

کابینت‌های پلی اورتان جزء متریال‌هایی است که تنوع رنگ گسترده‌ای دارد. شما می‌توانید بر حسب سلیقه یا سبک دکوراسیون داخلی این کابینت را در طیف رنگی گسترده از رنگ‌های خنثی و نود، گرم و زنده، تند و تیره و… اجرا کنید.

انعطاف قیمت

این مدل کابینت از نظر قیمت اجرا منعطف است در واقع دست شما را برای صرف بودجه باز می‌گذارد. اگرچه قیمت این مدل کابینت به دلیل کیفیت قابل توجه آن بطور کل نسبت به برخی متریال دیگر بالاتر است اما براساس سبک طراحی، جزئیات، مدل و… می‌توانید هزینه اجرای آن را مدیریت کنید.

زیبایی ظاهری

بدون شک یکی از مزایای بارز کابینت پلی اورتان داشتن ظاهر شیک و مجلل این مدل کابینت است. این ویژگی‌ها در هر سبک کابینت پلی اورتانی کاملا مشهود است.

این مدل کابینت‌ها فضای داخلی آشپزخانه را بسیار لوکس و باشکوه جلوه می‌دهند و تاثیر فوق‌العاده‌ای در زیبایی بصری دکوراسیون دارند. علاوه‌براین به راحتی می‌توان آن‌ها را با دکوراسیون داخلی از نظر سبک و رنگ هماهنگ کرد.

بزرگ‌ترین معایب کابینت پلی اورتان چیست؟

در واقع هر مدل کابینتی در نوع خود معایبی نیز دارد. برای مثال پروسه تولید این متریال به واسطه رنگ چندمرحله‌ای، تراش و منبت (در مدل نئوکلاسیک و کلاسیک)، مکث جهت خشک شدن پوشش و… به نسبت زمان‌بر است.

در موردی دیگر اگر پروسه رنگ‌پاشی این متریال با رنگ مرغوب و به شکل حرفه‌ای نباشد نمی‌تواند انتظار شما را از نظر دوام و جلوه‌ ظاهری برآورده کند. بنابراین حساسیت ساخت جزء معایب این کابینت است.

همچنین در صورت آسیب جدی به بدنه یا رنگ کابینت هزنیه تعمیر آن به نسبت بالاتر از برخی کابینت‌های دیگر است. بنابراین این مدل کابینت نیاز به نگهداری مناسب دارد.

البته آنچه در مورد این کابینت مسلم است قابل اغماض بودن معایب جزئی این مدل کابینت نسبت به مزایای متعدد و مهم آن است.

جمع‌بندی

بسیاری از متریال‌هایی که در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنبه‌های مختلفی مانند رنگ، سبک قابل اجرا، طراحی، جنس مغزی، حالت روکش و… منعطف نبوده و شما را محدود می‌کنند.

این درحالی است که متریال پلی اورتان از جنبه‌های مختلف دست شما را باز می‌گذارد. به همین دلیل  امروزه این مدل کابینت جزء اولویت مشتریان در انتخاب است.

بنابراین اگر شما نیز به دنبال متریالی هستید که بتوانید آن را در سبک، رنگ و طرح دلخواه اجرا کنید کابینت پلی‌اورتان بهترین گزینه است. این مدل کابینت از نظر دوام دارای عمر مفید طولانی است و نسبت به شرایط مختلف بسیار مقاوم است.

جدیدترین طراحی ها را در اینستاگرام نیمارکی ببینید

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

برای ثبت امتیاز روی ستاره کلیک کن !

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد امتیازها: 1

اولین نفر باش که امتیاز میدی !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا